Kína tíz évvel gyorsabb saját magánál

Peking 2035-re jósolta, hogy piacán az elektromos járművek teszik ki az autóeladások 50 százalékát. Ezt a célt azonban már az idén eléri.

Nincs hitelesebb ítélője egy autónak, mint a használt piac.
„Ezért is érdekelt mindig jobban, mint az új autó piac, úgy, hogy egyszerre foglalkozom mindkettővel, lassan 25 éve. A használt piac a kendőzetlen valóságot mutatja. Azt, hogy valójában minek mi az értéke, egy nagy, kollektív, láthatatlan tudatból "lecsapolt" infótömeg alapján. Tudnak keletkezni buborékok, kórosan alul értékelt, vagy röhejesen túlértékelt trendek és típusok. Hatalmas, éveken át fennálló tévedések nincsenek. Ami jó, ami hasznos, ami működik, ami ésszerűen fenntartható, vagy páratlan élvezetet nyújtó, vagy utolérhetetlenül kényelmes, vagy egyéb, különleges, megismételhetetlen tulajdonságokkal rendelkezik, azt keresik.
Ami világosan látszik: az új hajtások megjelenésével a luxus definíciója eltolódik, és nincs még meg a válasz arra, hogy mitől izgalmas, vagy prémium valami. Az, hogy kitöri az ember nyakát gyorsulás közben, háromszor izgalmas, és minden modell tudja, ha kell. Erre nem lehet legendát építeni. Vezetési élmény? Lélek nélkül ez sem megy. Nagyobb hatótáv, vagy gyorsabb töltés? Lehetne. De egyszerre két ellentmondásba ütközünk: miközben rettentő gyorsan fejlődik a technika, igazi áttörés még sincsen. Annyira viszont pont jó a változás üteme, hogy 5 évvel ezelőtti dolgok már ne tűnjenek up-to-date-nek.
A héten vettem egy E-tron GT-t. Készletre. Tökéletesen konfigurált, minden benne van, amitől jó egy ilyen autó. Bőven 50 millió felett volt az új ára. Három évvel ezelőtt. Most 20 milliónál kevesebbet adtam érte.
Ez így biztosan nem lesz fenntartható, mert ezt az értékvesztést az is megérzi, akinek majdnem tök mindegy anyagilag. Az, hogy sok pénzed van, nem jelenti azt, hogy szereted értelmetlenül elégetni, a tapasztalataim legalábbis ezt mutatják az ügyfelek döntései kapcsán. Ha egy R8-at vett volna annak idején az, aki ezt vette, akkor nagyjából a duplájára számíthatna eladáskor ahhoz képest, amit ezért kapott.
A gond az, hogy a nyugati piacokon ilyen lízing aknamezőre futunk rá éppen. Tömegével fognak visszajönni az alacsony havidíjakkal a piacra erőltetett villanyautók, amiken darabonként több milliós buktákkal kell majd számolnia a házi bankoknak. Euró milliárdos tételről beszélünk az EU piacán.”
Ezt is ajánljuk a témában
Peking 2035-re jósolta, hogy piacán az elektromos járművek teszik ki az autóeladások 50 százalékát. Ezt a célt azonban már az idén eléri.
Nyitókép: Facebook/Várkonyi Gábor autópiaci szakértő